انسان در شعر محمدرضا شفیعی کدکنی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ایلام - پژوهشکده ادبیات
- نویسنده صغری باوندپور
- استاد راهنما رحمان ذبیحی حسن سلطانی
- سال انتشار 1391
چکیده
انسان و شناخت ابعاد وجود او همواره در مرکز معارف بشری قرار داشته است و مکاتب و ادیان به فراخور بینش و غایت تعالیم خویش آرای گوناگونی در باب هستی و فلسف? وجود او عرضه داشته اند. پس از رنسانس نگاه به انسان دچار تغییر اساسی شد به گونه یی که منزلت انسان و شناخت زوایای پیدا و پنهان زندگی او بیش از پیش برجسته شد. یکی از زمینه های تجلی انسان و مفاهیم مرتبط با او ادبیات است و این امر در ادبیات معاصر با توجه به ورود اندیشه های جدید نمود بیشتری دارد. از میان معاصران محمدرضا شفیعی کدکنی (م. سرشک) شاعر و متفکر برجسته، دیدگاهی خاص نسبت به هستی، اجتماع و انسان دارد. در اندیش? او انسان محور هستی است و تمام امور عالم در نسبت با انسان سنجیده می شود. پژوهش حاضر عهده دار بررسی جایگاه و منزلت انسان و جلوه های حیات او در شعر شفیعی-کدکنی است. مباحث پایان نامه در دو بخش و نُه فصل تدوین شده است. بخش اول شامل کلیات تحقیق است و در آن جایگاه انسان در مکاتب و ادیان و دورنمایی از جریان های سیاسی و اجتماعی عصر حاضر و زندگی و اندیش? شفیعی کدکنی بررسی شده است. در بخش دوم که اصل پایان نامه را تشکیل می دهد انسان شعر م. سرشک بررسی شده است. مباحث اصلی این بخش عبارتند از: انسان اجتماعی که برجسته ترین بُعد شخصیتی انسان شعر اوست. انسان و طبیعت که دربرگیرند? حضور نمادین طبیعت در اندیش? انسانی شاعر است، رمزهای پایداری و جاودانگی که وجه نمادین و رمزگرایان? شعر شاعر در ارتباط با مفاهیم انسانی را دربرمی گیرد و در پایان بررسی کیفیت اندیش? انسانی شاعر، تأثیرپذیری شاعر از ادبیات جهانی و به طورکلی سیر اندیش? انسانی شاعر. انسان شعر شفیعی کدکنی انسانی اندیشمند و توانمند است که در تنهایی خویش می اندیشد و در جامع? بزرگ فریاد می زند، ریشه اش در اسطوره است و با حماسه پیوند می یابد چرا که اقتضای روزگار شاعر، وجود انسان حماسی است که علیه ظلم و استبداد بشورد. انسان شعر او در تاریخ جریان دارد. در بطن طبیعت می زید و در لباس برگ و درخت رخ می نماید. طبیعت ابزاری در دست شاعر است تا با بهره گیری از آن آراء و آرمان های بشری را مطرح کند. تمام عناصر شعر او به نوعی در خدمت انسان قرار دارد تا آنجا که می توان گفت بدون حضور انسان چیزی از شعر او برجای نمی ماند.
منابع مشابه
انعکاس فرهنگ و ادب کلاسیک در شعر محمدرضا شفیعی کدکنی
محمّدرضا شفیعی کدکنی (م. سرشک) از شاعران معاصر ماست که هم در حوزۀ نقد و تصحیح متون هم در حوزۀ شعر و شاعری و تحقیقات ادبی دستی توانا دارد. توغّل او در میراث شعری و فرهنگی و تنوّع مطالعات او سبب شده است که در شعر او حضور گذشته را در حال ملاحظه کنیم. مجموعۀ این میراث و مطالعات مختلف- که ساختار ذهنی او را شکل داده و اندوختۀ ذهنی وی را غنا بخشیده است- آگاه و ناآگاه در شعر او متجلّی است. این نوشته تنها ع...
متن کاملنگاهی زیباشناختی به ساختار آوایی شعر محمدرضا شفیعی کدکنی
ساختگرایان بر این باورند که اساس شعر، ساختار آن است و ساختار، به مجموعهی ارتباط متقابل اجزا و عناصر تشکیل دهندهی یک کل تلقی میشود. یکی از ساختارهای عمده زبان ادبی که از دیرباز مطرح بوده و در دوره شکوفایی نقد ادبی جدید در ادبیات غرب مورد توجه قرار گرفته است، ساختار آوایی است؛ به عبارت دیگر، در بررسیهای ساختاری جدید، روساخت اثر اهمیت بیشتری یافته است. هدف شعر چیزی نیست مگر همنوایی و هماهنگی...
متن کاملنگاهی زیباشناختی به ساختار آوایی شعر محمدرضا شفیعی کدکنی
ساخت گرایان بر این باورند که اساس شعر، ساختار آن است و ساختار، به مجموعه ی ارتباط متقابل اجزا و عناصر تشکیل دهنده ی یک کل تلقی می شود. یکی از ساختارهای عمده زبان ادبی که از دیرباز مطرح بوده و در دوره شکوفایی نقد ادبی جدید در ادبیات غرب مورد توجه قرار گرفته است، ساختار آوایی است؛ به عبارت دیگر، در بررسی های ساختاری جدید، روساخت اثر اهمیت بیشتری یافته است. هدف شعر چیزی نیست مگر همنوایی و هماهنگی ...
متن کاملنمادپردازی در شعر شفیعی کدکنی
نماد در اصطلاح ادبی یک پدیدهی زبانی است که بر معنایی مشخّص دلالت نمیکند بلکه زمینهی خلق مفهومی را در ذهن خواننده ایجاد میکند. نمادپردازی هر چند در ادبیات کلاسیک فارسی بویژه ادب عرفانی رایج بوده است امّا شاعران نوپرداز معاصر توجّه بیشتر و جدّیتری به آن داشتهاند بهگونهای که جریان سمبولیسم غنیترین شاخهی شعر معاصر شناخته میشود. علّت این امر یکی اوضاع سیاسی اجتماعی جامعه است و دیگر خاصیت چند م...
متن کاملبررسی هنجارگریزی در اشعار معین بسیسو و محمدرضا شفیعی کدکنی
هنجارگریزی از نظریههای ادبی جدید است که در آن شاعر با بکارگیری اسلوبهای خاص، ساختار متداول زبان را بر هم زده، و زبانی ناآشنا میآفریند. همزمان با نشر جریان نوگرایی در شعر، شاعران معاصر فارس و عرب به نوگرایی در مفاهیم و زبان شعری خود روی آوردند. بسیسو(1926-1984م)، و شفیعی کدکنی(1318ش) از شاعرانی هستند که با گریز از هنجارهای زبان معیار، بعد زیباشناختی و تأثیرگذاری اش...
متن کاملبررسی هنجارگریزی در اشعار معین بسیسو و محمدرضا شفیعی کدکنی
هنجارگریزی از نظریههای ادبی جدید است که در آن شاعر با بکارگیری اسلوبهای خاص، ساختار متداول زبان را بر هم زده، و زبانی ناآشنا میآفریند. همزمان با نشر جریان نوگرایی در شعر، شاعران معاصر فارس و عرب به نوگرایی در مفاهیم و زبان شعری خود روی آوردند. بسیسو(1926-1984م)، و شفیعی کدکنی(1318ش) از شاعرانی هستند که با گریز از هنجارهای زبان معیار، بعد زیباشناختی و تأثیرگذاری اش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ایلام - پژوهشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023